Nycklar - Lås - Dörrar - Hissar

NYCKLAR OCH TAGGAR

Till din lägenhet finns det som standard tre nycklar och tre taggar av märket Aptus. 

Nycklar går till din lägenhet samt till entréportarna på framsidan samt baksidan till respektive hus.

Med taggarna öppnar du enkelt entrédörrarna. Dessa taggar används även för att komma in i de allmänna utrymmen som du ska komma in i samt vid bokning av tvättstuga, gästlägenhet samt bastu. Med taggen öppnar du även ditt postfack på entréplanet.

Vid förlust av en tagg är det mycket viktigt att du snabbt anmäler det till styrelsen som då spärrar brickan så den inte går att använda om den hamnat i felaktiga händer.

Behöver du ersättning av förlorad nyckel/nyckelbricka skickar du din beställning till styrelsemailen. Observera att du måste alltid ange lägenhetsnummer, nyckelkod samt fullständig adress i din beställning då den skickas vidare till låssmed.

BESTÄLLNING AV NYCKLAR

Föreningens nycklar och taggar ingår i ett spärrat system. Det innebär att du som bostadsinnehavare inte kan kopiera nycklar till din lägenhet.

Nycklar

Om du behöver fler nycklar skickar du en beställning till skondalsterassen@gmail.com. Mailet måste innehålla följande information:

  • Namn
  • Fullständig adress
  • Mobilnummer
  • Lägenhetsnummer (3 siffror)
  • Nyckelkod brf (står i mitten på nyckel med stor gravyr)
  • Nyckelkod lägenhet (står på nyckel längst ned till vänster

Beställning skickas vidare till låssmed (Farsta Lås) som sedan kontaktar dig när nyckel är klar. Du hämtar själv nyckel hos låssmeden https://farstalas.se/.

Tagg

Om du behöver ny tagg skickar du en beställning till skondalsterassen@gmail.com. Mailet måste ha följande information:

  • Namn
  • Fullständig adress
  • Mobilnummer
  • Lägenhetsnummer (3 siffror)

Beställning skickas vidare till extern leverantör som postar taggen till dig.

Om beställning av ny tagg är pga förlorad tagg måste du ange det i beställningen då tidigare tagg måste spärras. Ange då nummer på den tagg som är förlorad.

PORTKOD

Av säkerhetsskäl använder vi inte portkod i vår förening. Däremot kopplas porttelefonen till din hemtelefon eller mobilnummer så att du kan släppa in dina gäster när du får besök. Du öppnar dörren genom att svara och trycka 5 på din telefon när någon ringer från porttelefonen.

För mer information, klicka här.

LÅSSMED

Om du blir utelåst och inte har nyckel till din lägenhet måste du kontakta en låssmed då föreningen inte kan hjälpa till då huvudnycklar som fungerar till våra lägenheter inte finns. Föreningen samarbetar idag med Farsta Lås som kan vara en möjlig låssmed att använda. Kostnaden får du dock stå för själv.

Kom ihåg att du kan alltid komma in till fastigheten om du har aktiverat din porttelefon och den är kopplad till en mobil. Du ringer bara upp via porttelefonen, svarar i mobiltelefonen, trycker 5 och släpper in dig själv. 

SERVICELÄGE

Våra låscylindrar till lägenheten är utrustade med ett s.k. serviceläge. Det innebär att de som har en servicenyckel kan, om du har satt låset i serviceläge, komma in i lägenheten. När du låser på vanligt sätt går det bara att låsa upp med din privata nyckel.

Du sätter låset i serviceläge genom att vrida din nyckel till klockan 10. Om du låser lägenheten och tar ut nyckeln i normalläge, klockan 12, kan du endast öppna med din privata nyckel.

HISSAR

Om fel med hissar uppstår gör ni felammälan till styrelsemailen för åtgärd. Enskilda medlemmar får INTE göra felammälan till Schindler. Vid akuta ärenden, var vänlig ring ordförande 0765-57 08 67.

SÄKERHETSDÖRR

Våra lägenheter är utrustade med så kallad säkerhetsdörr från Daloc. Titta på den etikett som sitter på dörren för mer information. Se bild nedan.