Bredband/TV/Telefoni från Telia

Vår förening har ett kollektivt avtal för alla lägenheter gällande bredband, tv-paketet Lagom och telefoni.

Varje lägenhet är utrustad med router och tv-box från Telia. Dessa tillhör lägenheten och ska alltid lämnas kvar i lägenheten om/när du flyttar. 

Lösenord till ditt bredband finns angiven på din router som finns placerad i lägenhetens "IT-skåp".

Observera att styrelsen kan inte hjälpa till med frågor om leverans av tjänsterna, aktivering av tjänster, hastigheter på bredband, avbrott etc. utan för detta hänvisas till leverantören Telia. Om du har problem rekommenderar vi att du startar om din router och/eller TV-box. Gör gärna det innan du kontaktar Telia då denna fråga oftast är den första du får från kundservice. Tänk också på att vid problem med TV kan det vara en god idé att starta om både boxen och tv:n.

Varje lägenhet kommer tilldelas ny router och en tv-box per lägenhet under oktober 2025 och samtliga medlemmar har fått information om detta via mail. Om du vill ha ytterligare tv-box får du kontakta Telia för inköp av sådan. Kom dock ihåg att om du har en smart-tv kan du använda Telia Play appen för att titta på ditt tv-utbud. Finns att hämta både för Apple och Android.

Våra tjänster från Telia

Telefoni

Om du tidigare har använt tjänsten Bredbandstelefoni så finns det inte stöd för det i den nya routern från 2025. Den tjänsten slutades säljas av Telia för 2 år sedan. Istället erbjuder man idag tjänsten "Hemtelefoni via mobilnätet". För aktivering av den nya tjänsten kontaktar du Telia på nedanstående telefonnummer.

Du kan även välja att använda den tidigare routern från 2021 som har stöd för Bredbandstelefoni.

Trasig utrustning

Om din router eller tv-box går sönder och du vill beställa en ny får du kontakta Styrelsen via mail. Glöm inte att alltid ange ditt lägenhetsnummer vid kontakt. Du kan inte beställa ny utrustning via Telia, utan måste kontakta Styrelsen.

När du flyttar

När du flyttar från lägenheten ska du alltid lämna kvar din router och tv-box till ny ägare. Om detta inte sker kommer du att debiteras för utrustningen enligt då gällande marknadspris.
Du ska också avaktivera dina fiber-tjänster så att den nya ägaren kan aktivera tjänsterna i sitt namn.
Om du är nyinflyttad behöver du aktivera din tjänster och det gör du på https://www.telia.se/kollektiva-tjanster.

Kontakt med Telia

Vid behov av support från Telia ringer du till deras support för kollektiva tjänster och inte den för privatkunder.

Telefon: 020-20 20 70

Du kan även felsöka, felanmäla och lösa problem online med den automatiska felsökaren. Gå in på https://www.telia.se/fixa

Du kan inte få hjälp med dina kollektiva tjänster i Telias butiker.