Rutin vid misstanke om vattenskada

När du som medlem upptäcker en misstänkt vattenskada, ska du följa denna rutin för att säkerställa att allt görs i rätt ordning.

  1. Stäng omedelbart av vattentillförsel till din lägenhet via din Waterfuse.
  2. Ring ordförande eller annan av föreningen utsedd person där du informerar om vad som skett. Styrelsen fattar då beslut om vad som ska göras.
  3. Föreningen upprättar i samråd med föreningens försäkringsbolag Trygg-Hansa en åtgärdsplan. Vanligtvis sker följande:
  4. Ocab tillkallas för okulär besiktning och lämnar rapport till Styrelsen.
  5. Föreningens ansvar är att riva och torka och ditt eget försäkringsbolag står för resterande arbete.
  6. All kommunikation i ärendet ska hanteras med av föreningen utsedd kontaktperson. Tänk på att inte maila pågående ärenden om vattenskada via föreningens vanliga email utan direkt med utsedd kontaktperson.
  7. Om och när föreningen behöver tillträde till din bostad och du inte själv kan vara hemma, ska lås sättas i serviceläge.

Som bostadsrättsinnehavare har du alltid det yttersta ansvaret för din lägenhet och du ansvarar för att den underhålls på korrekt sätt. Om du orsakar skador som resulterar i vattenskador kan du som enskild medlem även få stå för föreningens självrisk.

Kontaktperson vid misstanke om vattenskada:
Stefan Hallonkvist, ordförande
Mobil: 076-557 08 67