Rutin vid misstanke om vattenskada
När du som medlem upptäcker en misstänkt vattenskada, ska du följa denna rutin för att säkerställa att allt görs i rätt ordning.
- Stäng omedelbart av vattentillförsel till din lägenhet via din Waterfuse.
- Ring ordförande eller annan av föreningen utsedd person där du informerar om vad som skett. Styrelsen fattar då beslut om vad som ska göras.
- Föreningen upprättar i samråd med föreningens försäkringsbolag Trygg-Hansa en åtgärdsplan. Vanligtvis sker följande:
- Ocab tillkallas för okulär besiktning och lämnar rapport till Styrelsen.
- Föreningens ansvar är att riva och torka och ditt eget försäkringsbolag står för resterande arbete.
- All kommunikation i ärendet ska hanteras med av föreningen utsedd kontaktperson. Tänk på att inte maila pågående ärenden om vattenskada via föreningens vanliga email utan direkt med utsedd kontaktperson.
- Om och när föreningen behöver tillträde till din bostad och du inte själv kan vara hemma, ska lås sättas i serviceläge.
Som bostadsrättsinnehavare har du alltid det yttersta ansvaret för din lägenhet och du ansvarar för att den underhålls på korrekt sätt. Om du orsakar skador som resulterar i vattenskador kan du som enskild medlem även få stå för föreningens självrisk.
Kontaktperson vid misstanke om vattenskada:
Stefan Hallonkvist, ordförande
Mobil: 076-557 08 67